söndag 31 januari 2010

Rally detaljerna börjar trilla på plats

Nu börjar hojen ta form på riktigt. Många rallydetaljer sitter nu där dom ska.

För att skapa stabilitet i denna relativt lätta hoj så har jag satt på en Öhlins styrdämpare. Den är en trygghet att ha vid lite högre farter ner i öknen. Zeta handskydd i Titan också på plats. MD roadbookhållare sitter monterad upp och ner. Ja, du läste rätt. I alla rallyn som jag känner till så skriver man roadbooken uppifrån och ner så som man normalt läser en bok. Eftersom alla rallyn gör på samma sätt så är också den motordriva roadbookhållaren designad för att dra roadbooken åt rätt håll. I just Tuareg rallyt så gör man naturligtvis tvärt om. Där läser man nerifrån och upp. För att roadbooken ska dra åt rätt håll så har jag monterat roadbookhållaren upp och ner.


En KTM orginal 13 literstank har jag också fått dit. Enligt reglementet så måste man ta sig 16mil på en tank och 13 liter räcker därför bra. Enligt mina mätningar så drar cykeln mindre än 0,5 liter per på transport och mellan 1-2 liter per mil vid endurokörning.

Jag har också kopplat in fläkten på en knapp på styret. Ett naturligt problem i öknen är att hojen går för varm och därför tappar effekt. Inför riktigt tuffa passager kan jag nu i förebyggande syfte tvinga igång fläkten för att få ner temperaturen på motorn lite.

Den enda rallydetaljen som kvarstår att montera är GPS:en. Ska fundera lite på hur den ska sitta för att det ska bli så bra som möjligt.

2 kommentarer:

  1. Mycket bra blogg! Vore roligt om du kunde presentera mängden stålar som gått åt till hojen samt resa och dylikt. Dvs en budget!

    /Läsarn

    SvaraRadera
  2. Bra förslag. Jag gör en kalkyl när jag kommer hem från Tuareg rallyt så att jag vet vad allt har kostat.

    SvaraRadera