onsdag 3 februari 2010

En kväll i kylan mot värmen

Det känns lite konstigt att det är snöstorm ute och samtidigt håller jag på att förbereda mig för ökenrally. Det är svårt att föreställa sig att det stora problemet är att motorcykeln blir för varm.

Det största problemet jag hade förra gången jag körde Tuareg rallyt var överhettning av motorn. För att avhjälpa problemet så ska jag nu försöka och göra allt jag kan för att undvika detta denna gång. Nu har jag en motorcykel som har fläkt och jag hoppas att detta ska göra den stora skillnaden. Dessutom sitter en knapp på styret som gör att jag kan tvinga igång fläkten om det skulle bli termostat problem. För att kunna köra fläkten konstant om det skulle behövas så har jag nu också bytt elsystem till ett 100w system.


För att göra allt så har jag också investerat i Sub Zero. Detta är en kylarvätska som ska leda värmen bättre och därför kyla motorn bättre.

Jag har en liten känsla att att detta är lurendrejeri men jag vågar inte riktigt chansa.

2 kommentarer:

  1. Funderar också på att köra med "snake-oil-cooling-liquid" eftersom jag inte har fläkt på CRF450X. X-modellen har dock större kylare än R och även expansionkärl, hoppas det räcker annars får jag försöka bygga dit en fläkt innan avfärd.

    Mikael

    SvaraRadera
  2. Jag skulle definitivt rekommendera en fläkt. 2008 körde jag en KTM 530 och den kokade nog 10 gånger under rallyt. Det tråkigaste var när den kokade på väg uppför den 200 meter höga sanddynen så att jag fick klättra de sista 20 metrarna.

    SvaraRadera