torsdag 14 januari 2010

Välkommen min blogg om vägen till Dakar


Här kommer jag att skriva om vägen till mitt mål att klara av det anrika Dakar rallyt. Det kommer att bli många kommentarer kring träning och förberedelser och en hel del från tävlingar på vägen.

Foto: Tuareg Rallyt 2008

Ett av mina delmål har varit att komma i mål i Novemberkåsan. Dessvärre har mina försök gått åt skogen bokstavligt talat. Första gången jag försökte komma runt var i Uppsala 2006. Då kroknade jag på nattetappen i gott sällskap med många andra. Andra gången testade jag i Trollhättan 2007 och då fick jag maskinhaveri på nattetappen. Tredje gången gillt var i Falun 2009 och då kroknade jag åter igen på nattetappen. Inget vidare resultat men jag satsar på fjärde gången gillt i Gävle.

För att ge mig själv ett straff/träning så ska jag köra Vasaloppet varje år tills jag kommer med i resultatlistan för Novemberkåsan.

Nästa "Träningspass" blir Tuareg rallyt 2010 som går 14-22:e mars i Marocko. Vi blir 13 Svenskar som försöka oss på rallyt. 2008 kom jag på en 15:e plats och årets mål är att komma topp 10. 2008 var det ca 100 deltagare och i år blir det nog drygt 200 så målet är ganska offensivt satt.

Förberedelserna för rallyt är i full gång och en ny KTM 530 Sixdays 2009 är inköpt för ändamålet. Det kommer bilder och beskrivningar på förvandlingen till en fullfjädrad ökenhoj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar