Dakar 2012

Dakar 2012

Läs mer om däcksponsorer på min Supporter Info sida.  Vill du hjälpa mig med däck under en dag av rallyt så kontakta mig på 070-8618052 eller ronnie@bodinger.com.


Dag 1

Däcken första dagen sponsras av Motorcykel Entusiasterna.

Längd: 85,6 mil
Specialsträcka: 6,0mil 

Vid badorten Mar del Plata i Argentina börjar årets dakar redan den 31/12 med en presentation av alla ekipage. Den 1/1 startar rallyt på riktigt med en kort specialsträcka på stranden som är 6 mil lång. Små sanddynor kommer att passeras och detta blir det första lilla hindret att passera. Denna korta specialsträcka kommer att avgöra rankingen den andra dagen då rallyt börjar på riktigt. Efter denna korta utmaning kommer det bli en lång transport till Santa Rosa de la Pampa.


Dag 2

Däcken andra dagen däck sponsras av Sven Ivarsson Bygg AB. 

Längd: 48,6 mil
Specialsträcka: 29,5 mil

Dagen startar i Santa Rosa de la Pamp och går till San Rafael. De tävlande kommer att ha en tidig start och en lång väg att köra till början av specialsträckan. Den första delen av specialsträckan är mycket snabb och det kommer att krävas de förblir extremt fokuserade. Efter stora och snabba kurvor på fast mark, kommer en vägg av sanddynor bromsa farten kraftigt.



Dag 3

Däcken dag 3 sponsras av Tumba däck.

Längd: 56,1 mil
Specialsträcka: 27,0 mil

Dagen startar i San Rafael och slutar i San Juan.
Anderna är ständigt närvarande under hela Dakar 2012 och är mycket krävande för förarna. Passage av floder och många hål och stenar kommer att göra terrängen särskilt ansträngande. Motorer kommer att sättas på prov om inte förarna är uppmärksamma. Men höjden ger både storslagna vyer och stora utmaningar. Många små akrobatiska utmaningar såsom en branta stigningar gör att motorcyklisterna definitivt kommer att avsluta på första växeln.



Dag 4


Däcken dag 4 sponsras av Tumba Däck.

Längd: 75,0 mil
Specialsträcka: 32,6 mil

Tävlingen går idag mellan San Juan och Chilecito. De mest erfarna förarna kommer att kunna njuta av att räkna uttorkade floder att de kommer att passera under dagen. De kommer också att ha tid att beundra de spektakulära raviner i provinsen Rioja, men det är i deras intresse att vara extremt vaksamma. Ingen kommer att kunna hålla en jämn takt under specialsträcka. Tack vare navigations finesser i slutet av rutten och små hinder att övervinna, kommer det att finnas många tillfällen att förlora tid här. Det är troligt att när rallyt har nått Chilecito, kommer en eller två av konkurrenterna har redan tagits bort från striden om titeln!



Dag 5


Däcken dag 5 sponsras av Drillcon.

Längd: 41,6 mil
Specialsträcka: 26,5 mil

Idag går tävlingen mellan Chilecito och Fiambala. Hittills har ingen varit immuna mot de vita sanddyner i Fiambalá, där dussintals motorcyklister har kört fast i sanden under deras första besök där och som också störtade Carlos Sainz chanser två gånger, 2009 och 2011. I år har spacialsträckan delats upp i två för att erbjuda optimal förhållanden för alla fordon. För motorcyklister kommer motgångarna troligtvis bestå av navigationsmisstag snarare än att övervinna svårigheter i terrängen. De bör också uppleva en del spänning när de kör längs en ​​smal väg på bergssidan, innan de tar itu med områden av sanddynor. Specialsträckan för bilar och lastbilar är helt annorlunda och kommer att ta förarna till mer sanddynor.



Dag 6

Däcken dag 6 sponsras av El teknik. 

Längd: 64,1 mil
Specialsträcka: 24,7 mil

Tävlingen går över Anderna från Fiambala i Argentina till Copiapo i Chile. Denna sträcka har många överaskningar inklusive negativa temperaturer som kan behöva utstås av motorcyklister som kommer att ta den långa klättringen till Paso San Francisco mitt i natten. Där de kommer att korsa gränsen på en höjd av mer än 4700 meter. När loppet har anlänt till Chile, kommer den specialsträckan inledningsvis avgöras på en hård terräng, i den hårda torkan i Atacamaöknen. Förarna kommer inte längre bry sig om att kontrollera den högsta hastighet när de konfrontera sanddynerna i Copiapó, som kommer att passeras fyra gånger på rutten. Skicklig körning kommer att vara den enda lösningen här för att undvika att köra fast på botten av en jätte sandbassäng under en lång tid. Några av förarna kommer inte att kunna undvika detta.

Din värmepumpsleverantör 070-510 51 09, 0550-60 400


Dag 7

Däcken dag 7 sponsras av El teknik.

Längd: 57,3 mil
Specialsträcka: 41,9 mil

Dag 7 är den enda dagen i rallyt som startar och slutat på samma ställe. Tävlingen går en slinga på 57mil runt Copiapo i Chile. Slingan kommer att bli den största utmaningen i veckan. Början av specialsträckan, som går på små vägar med kullarna och kaktusar, kan verka enkel. Men efter ett tag kommer belastningen an många mil börja ta ut sin tribut, exakt vid den tidpunkt då ett stort antal dyner kommer att följa efter varandra. Det sista pärlbandet av dyner som ska korsas, så nära och ändå så långt från mål. Tack och lov för de eftersläntrare som enligt reglementet får ända fram till klockan 6 på vilodagen dagen på sig att dyka upp i depån.

Din värmepumpsleverantör 070-510 51 09, 0550-60 400


Dag 8 Vilodagen

Idag behövs ingen däcksponsor för dag 8 är den stora vilodagen. Då ska det sovas och ätas i mängder. Man skulle kunna kalla dagen för skalman dagen.


Dag 9

Plan B sponsrar däcken dag 9.
 -Kör först, så väntar vi i mål.

Längd: 72,2 mil
Specialsträcka: 47,7 mil

Tävlingen går från Copiapo till Antofagasta. I detta skede av tävlingen, kommer antalet utmanare om titeln reduceras till en liten handfull i varje kategori. Rallyts längsta specialsträcka kommer att användas för att tillåta konkurrenter att komma tillbaka till tävlings takten. På sten-spår som kommer att leda till Antofagasta, kommer takten vara ganska intensiv, men detta kommer inte att hindra förare från att få syn på en magnifik utsikt.


Dag 10

Däcken dag 10 sponsras av min hemmaklubb Botkyrka MK.

Längd: 56,5 mil
Specialsträcka: 55,6 mil

Tävlingen går från Antofagasta till Iquique. En tvådelad sträcka kommer att hålla konkurrenterna upptagen med att klättra upp till den norra delen av kontinenten, mellan hav och berg. Två sträckor åtskilda av en transportsträcka står på dagordningen med olika utmaningar och landskap. I början av dagen, kommer de tävlande passera genom canyons, köra på fina vägar och sjunka i fesh fesh! Den andra specialsträckan kommer att utmana förare på deras navigations talanger. De måste fatta ett beslut baserat på det mycket begränsade landmärken. Som belöning för ansträngningen kommer de att pressa ner för den branta backen till Iquique, som redan var med i Dakar 2010, till stranden av Stilla havet.



Dag 11
Däcken dag 11 sponsras av Hot Snacks.

Längd: 69,4 mil
Specialsträcka: 37,7 mil

Tävlingen går från Iquique till Arica. Förarna kommer att få uppleva ännu mer intensiva sensationer tidigt på morgonen. Det är just i början av specialsträckan de kommer att bjudas på en spektakulär utsikt, som kombinerar sand och vågor, som pågår i flera kilometer. Temat kommer att förbli konstant, de mest erfarna förarna kommer att kunna surfa på sanddynerna som sträcker sig cirka hundra kilometer. Å andra sidan kommer de svåra fesh-fesh områden som måste angripas i slutet av specialsträckan föra alla tillbaka förarna till den tuffa verkligheten.



Dag 12

Längd: 70,5 mil
Specialsträcka: 53,4 mil


Tävlingen går från Arica i Chile till Arequipa i Peru. För första gången i Dakar kommer peruaner att kunna titta på två specialsträckor och några extra kilometer för motorcyklister. Efter en dag som växlar mellan offpist sektioner och områden med floder, kommer de att dra nytta av ett ögonblick av kamratskap: en speciell depå kommer att inrättas för motorcyklister innan de fortsätter att utforska Peru. Konceptet, som inte har provats sedan läger Foum Zguid i Marocko under Dakar 2007, kommer också att skapa ett stort hinder. Servicefordon kommer inte att tillåtas i depån för motorcyklar. Bara förare av motorcyklar och quad kommer att kunna hjälpa varandra.


Dag 13

Längd: 50,4 mil
Specialsträcka: 24,5 mil

Tävlingen går från Arequipa till Nasca. Endast en flygtur över regionen kan låta Nazca linjerna, mystiska motiv som skapades i marken mer än 2.000 år sedan, att bli beundrade! Specialsträckan skapar en annan linje på kartan i Peru som ser ut som en sand drake. Även om delar av dynerna är jämnt utspridda, kommer de tävlande definitivt att minnas en av dem, som gjorde ett djupt intryck på Dakar organisationen. Dynerna följer efter varandra oavbrutet i nästan två mil och förarna förs in i en ny dimension.


Dag 14

Längd: 37,5 mil
Specialsträcka: 27,5 mil

Tävlingen går från Nasca till Pisco. Sanddynerna är majestätiska i denna del av Peru. Förarna kommer att uppleva spänning ända till slutet. Samtidigt måste de förare som har mindre bråttom inte ta något för givet, även om de börjar tänka på lättnaden att nå målet. De kommer också att ha att övervinna ett betydande antal strängar av sanddyner, undvika att förvirra sig i dalar som tycks vara de samma, men i själva verket är olika, och kämpa mot det oundviklig trötthet efter de tusentals körda kilometrarna. Här var en av de tävlande att komma ihåg vad extrem uthållighet betyder.



Dag 15

Längd: 28,3 mil
Specialsträcka: 2,9 mil


Tävlingen går från Pisco till målet i Lima. Under den korta specialsträckan kommer de slutliga rankingen att fastställas. Spåren och de små dynerna bör avnjutas men inte förbises. Klockan är nu obetydlig och nöjet att avsluta loppet kommer att få övertaget. Hjältarna i 2012 utgåvan kommer att kunna räkna med en fest i hjärtat av huvudstaden som är i nivå med sina känslor. De som har lyckats överleva äventyret kommer att inse alla de svåra stunder som de har utstått längs vägen. Utmaningen har kommit till slut, men sevärdheter, känslor och minnen av en exceptionell livserfarenhet kommer att finnas kvar.


Dag 16
En dag av förhoppningsvis ren glädje av att ha nått målet i världens tuffaste rally, Dakar rallyt. Idag behövs inte någon däcksponsor men är det så att Norrlands Guld, Tuborg eller Heiniken vill sponsra dagen så är jag intresserad.