torsdag 30 september 2010

Knäckt av fysträningen

I slutet av mars gjorde jag en nollmätning av min syreupptagningsförmåga. Jag landade då på en syreupptagningsförmåga på 48,7 ml/kg/min. Efter detta har jag sprungit, cyklat, rullskidat och kört hoj i ett halvår. Idag var jag tillbaka för ytterligare en mätning. Jag hade förhoppningar om att komma upp över 50 men det blev en total besvikelse. Alla mina ansträngningar hade resulterat i att min syreupptagningsförmåga hade sänkts med 8% till 44,9.

Det känns ju inte riktigt bra att träningen går åt fel håll. Förklaringen ligger troligen i mitt blodvärde. Under dagens test förbrände jag betydligt mer fett än under den tidigare mätningen vilket är bra. Det tyder också på att träningen gjort effekt. Jag hade dock ett blodvärde på 130 vilket är riktigt lågt. Det är ju blodvärdet som avgör hur mycket syre som kan transporteras runt i kroppen så får jag inte upp blodvärdet så kommer Novemberkåsan och Dakar att bli riktigt jobbigt.

Är det någon som har bra tips på kost eller järntabletter eller liknande så man kan få upp blodvärdet så är jag intresserad.

6 kommentarer:

  1. Blodpalt och apelsinjuice...

    SvaraRadera
  2. Huuuu. Jag måste ju få ner det också. Det måste finnas bättre alternativ.

    SvaraRadera
  3. Linda har några järntabletter från när hon var gravid som du kanske kan ta över.... "Niferex" verkar vara 2 kartor kvar.

    SvaraRadera
  4. Fungerar inte klassisk höghöjdsträning?

    SvaraRadera
  5. Höghöjdsträning skulle nog funka men det är så svårt att få till.

    SvaraRadera
  6. När jag lämnar blod så får jag en "karta" med Duroferon 100mg Fe2

    börja lämna blod...eller kolla med en kostaffär.

    Laga mat i en järngryta funkar också..

    SvaraRadera