söndag 19 september 2010

Första intrycken av Dakar hojen

Första intrycket av den nya Husaberg FE 450 bjuder på blandade känslor.

Igår var jag föråkare i mountainbike tävlingen Hammarby Hill XC som gick i Nackareservatet. Tävlingen gick tre varv över en bana på två mil. Varje varv började med en jobbig stigning uppför Hammarbybacken. För min del var backen inte så jobbig men för alla som cyklade såg det lite jobbigt ut.


Eftersom jag körde framför täten så varvade jag många av åkarna på både varv två och tre. Inne i skogen vurpar åkare, andra bär sina cyklar och sliter för att komma igång igen efter ett bad i ett surhål. Inte allt för olikt de scener som brukar utspela sig under Novemberkåsan fast denna gång var det cyklar och inte motorcyklar.

Totalt körde jag åtta mil på nya hojen som föråkare och mina omdömen var enbart positiva. Riktigt bra klipp i motorn men ändå snäll i karaktären. Bra fjädring som lockade till ett och annat omotiverat hopp över en sten eller två. Hojen kändes också lätt både att manövrera och att bära. Nu ska man ju helst köra hojen och inte bära men ibland så måste man dessvärre släpa även en Husaberg.

Idag blev dock mina omdömen lite omkastade. Jag var på Botkyrka och tränade lite Enduro. Full av energi gav jag mig ut i spåret med min nya hoj. Efter hundra meter så vurpar jag och ligger raklång i spåret. Jag tänker att detta måste vara ren otur och sätter mig på hojen och gör ett nytt försök. Dessvärre så kommer aldrig flytet utan varv efter varv slutar i en lång plåga.

Jag fick hojen i onsdags kväll så det enda jag har gjort med den är att ta av skyddsplasten och fyllt på bensin. Jag hoppas att det är det som gjorde att jag inte fick något flyt i körningen. Här kommer mina förklaringar så här långt.

1. Jag är van att köra med styrdämpare och därför kändes hojen instabil utan.


2. Jag är van vid 250 kubik och nu händer det saker när man vrider på gasen.
3. Det var 5mm glapp i gashandtaget och så man fick vrida gasen 5mm innan motorn började reagera. Ytterst irriterande i endurospåret.
4. Orginal sitter det fabriksnya Metzelers på Husaberg och dom har noll i fäste. Speciellt om man kör med 1,2 i däckstryck.

Styrdämpare, fjärdingsjustering, däck och justering av gasvire är det lätta att fixa till. Sedan återstår bara det det som är på min sida av styret.

2 kommentarer:

  1. Tack för åkningen i helgen. Jag tror på de nya hojarna - kändes grymma men kanske lite väl mycket pulver för skogen. Har en del bilder från Lindas kamera men är inte riktigt vän med filhanteringen i macen än. Har dock uppdaterat min blogg...
    /per

    SvaraRadera
  2. Tjena R!

    Ville bara meddela att jag hittat din blogg, kommer bli kul att följa din galna färd mot Argentina här...
    /Eric Frejd

    SvaraRadera