tisdag 23 mars 2010

Tuareg rallyt 2010 avklarat

Jag har haft lite dålig internetkoppling de senaste dagarna men här kommer en rapport om slutet på Tuareg-rallyt.

Dag 6 av rallyt gick från sanddynorna i Mersouga till Missor uppe i Atlasbergen. Detta var dagen då det mesta gick fel. Tidigt på dagen lyckades jag lägga mig själv och hojen i en träskmark full av grodor. Det är generellt ganska svårt att hitta en träskmark i Marocko men jag lyckades att hitta ett litet hål att lägga hojen i. Hela Roadbooken kom under vatten och jag låg och simmade men jag fick upp hojen innan den sög in vatten.

Lite senare samma dag jag då vi körde i en uttorkad flodfåra kom vi ikapp två väglöss till bilar som jag skulle köra om. Jag tyckte att terrängen vid sidan av vägen såg bra ut och gick ut för omkörning. Terrängen bestod av 10-15cm stora sprängsten som låg ganska jämt. När jag passerat bilarna och körde ca 40-50km/h så försvann hojen åt vänster och jag flög till höger. Jag klarade mig fint men matrealet fick sig en omgång. Roadbook-hållare, handskydd, startmotor, klocka och trippmätare slutade fungera. Fick klara mig utan lyx som navigering och elstart resten av dagen. Serviceteamet gjorde en hjälteinsats och hojen var körklar igen för dag 7.

Dag 7 blev en riktigt kall historia. Etappen gick från Mersouga i Atlasbergen till Nador i Norra Marocko. Två snabba specialer i början på dagen gick riktigt bra. Jag fick dock fingret från en konkurrent. Det var en okänd konkurrent som jag tyckte körde alldeles för sakta på en av specialerna så jag körde helt enkelt om och fortsatte i full fart. Resultatet blev nog att min konkurrent fick ett mindre sandslott att köra i. Kanske inte helt bra gjort men svårt att undvika i stridens hetta så fingret hade jag nog kanske gjort mig lite förtjänt av. Karma slog dock till hårt och brutalt och det började tokregna anda halvan av dagen. Jag trodde inte jag skulle behöva frysa som en hund när man kör ökenrally.

Dag 8 var sista dagen av Tuareg-rallyt. Det var till stora delar en navigationssträcka i södra Spanien. Endast 2km special i en ravin.

Målgången i Mojacar kändes riktigt bra. Målet var att hamna topp 10 i rallyt och det blev en total 10:e plats. 2008 kom jag på en 15:e plats och i år var det hela 156 anmälda i MC Profi klassen så målsättningen kändes nog på gränsen till realistisk. Att till slut hamna på en 10:e plats känns extra bra med tanke på att många namnkunniga Dakar-åkare kom längre ner i resultatlistan. Daniel Willemsen kom på plats 11:e plats.




Lägger upp fler bilder och filmer när jag hunnit landa i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar