fredag 19 mars 2010

Dag 5 Dune Race är avklarad

Dag 4 "Kungs dagen" gick mycket bättre än väntat. Inte alls den kraftansträngning som det var förra gången. Jag vet inte exakt men jag körde nog två timmar snabbare i år och när jag kom i mål hade jag fortfarande krafter kvar att byta däck på hojen. På dag fyra så kom jag 9:a och ligger nu totalt på en 10:e plats inför dagens "Dune Race".

Dag 5 kallas för Dune Race och det påminner mer om cross än om navigering och rally. Åkningen gick fint och jag tror jag kom in på en placering runt 10-15. Banan avslutas med att man ska åka upp på en 200m hög sanddyna. Förra gången jag försökte så kokade hojen och jag fick gå upp de sista 20 metrarna. Denna gång hade jag förberett mig bättre och kom upp utan problem. Det var så kul så jag tog några extra turer upp och ner för dynen. Jag hade förberett mig så väl att jag hoppade upp över kanten på dynan. På kanten hittade jag en engelsman med videokamera som jag tog ett klipp från. Mina turer upp och ner för dynen fick en annan engelsman att kalla mig för "cocky bastard" och jag får nog erkänna att det inte var helt utan anledning.




Receptet för att ta sig upp på dynen var en trimmad KTM 530 och Michelin S12.

1 kommentar: