söndag 14 februari 2010

Team Qued rider

Under 2008 års Tuareg rally så var vi från början fyra Svenskar som hade tänkt teamköra genom rallyt. Markus Green blev sjösjuk redan på färjan över till Marocko och tvingades bryta redan första dagen. Calle Hagenblad fick problem med magen efter några dagar och tvingades kvar i depån. Till slut var det bara Jag och Daniel Sawano som kom i mål.


I år gör vi ett nytt försök. Calle Hagenblad, Daniel Sawano och jag har satt ihop Team Qued Rider. Qued betyder ungefär uttorkad flodfåra.


Tanken är att teamköra genom hela rallyt. Genom att vi hela tiden är tre som navigerar så minskar risken för misstag. Vi kan också hjälpa varandra om någon skulle få problem med cykeln eller kört fast.


För att göra det lättre att navigera tillsammans så har vi köpt in jaktradio apparater med strupmikrofon så att vi kan prata med varandra när vi kör. Ska bli intressant och se om det funkar lika bra som vi tror. Ett problem är dock vilken kanal som vi ska använda. Jag misstänker att de Svenska jaktkanalerna inte är tillåtna att använda i Marocko. Är det någon som vet om det finns några tillåtna frekvenser som man kan använda i Marocko så skulle jag vara tacksam?

2 kommentarer:

  1. vill inte vara petig, men det heter "oued" med O, inte Q. kan vara viktigt om ni försöker uttala det i marocko...
    lycka till därnere, jag hejar på er!! /Annie Seel

    SvaraRadera
  2. Team namnet har nog ett och annat övrigt att önska. Ursprunget kommer från roadbooken där en tysk har översatt från arabiska till engelska med mindre framgång.

    SvaraRadera