lördag 15 januari 2011

Brutit Dakar

Tillbaka på ett Hotell med Internet i Buenos Aires.

Jag vill börja med att tacka för allt stöd hemma från Sverige under Dakar. Det känns riktigt roligt att så många följt min insats i Dakar, även om det inte räckte ända till målet. Det är ni som lyft min viljestyrka till nivåer som jag själv inte trodde fanns. TACK!

Axeln är fortfarande trasig. Jag tänkte jag skulle klara mig utan smärtstillande nu när jag brutit Dakar och axeln får vila. Det visade sig dock att jag fortfarande inte klarar mig utan medicin även när axeln får vila. Jag kan lyfta armen rakt fram ca 45 grader. Försöker jag ta i med axeln så hugger det fortfarande som en kniv i den. Jag behöver uppsöka den svenska sjukvården så snabbt som möjlig för att se vad som har gått fel.

Hade jag fått bryta första dagen så hade jag blivit riktigt ledsen. Nu fick jag vara med och köra alla kördagar utom tre. Jag har därmed lärt mig massor av saker för framtiden. Nu vet jag hur det är att köra Dakar och vad som krävs av dom som hade tänkt att ta sig till målet. Jag känner också att jag har kämpat så hårt jag bara kan för att ta mig till målet. Dessvärre räckte det inte hela vägen.

Teamet har fått tag på hojen och gjort en första analys av vad som gick fel. Det fanns nästan inget kylvatten i hojen och den hade skurit. Det sitter ett expansionskärl fram på hojen som man ser när man kör. Tanken är att om hojen kokar så ska man se att behållaren fylls med vatten och då omedelbart stanna hojen. När hojen sedan slutar koka så sugs vattnet tillbaka in i motorn och det är bara att fortsätta. Endera missade jag att vattnet kom upp i kärlet eller så pös det ut någon annan stans. Hur som helst så berodde haverit på att hojen kokade och blev för varm och skar. Ur en annan synvinkel så kan man säga att vi hade förberett oss för dåligt inför uppgiften. Dagen då hojen pajade var det 48 grader varmt i skuggan, lös sand och 17 mil special att köra. Uppenbarligen går inte detta att köra med oljekylare, vanliga kylarna och en fläkt. Med större kylare och fläktar på alla tre kylare så hade det nog funkat mycket bättre. Om det blir en andra vers på dakar sången så ska jag vara bättre förberedd.

1 kommentar:

  1. Bra gjort i alla fall!!!
    Rock on!
    //Tumbafräsar'n

    SvaraRadera