söndag 3 oktober 2010

Segagubbar blev en katastrof

Filmen från Sega gubbar är på gång men här kommer storyn.

Segagubbar är ett varvlopp som arrangeras av SMK Kolmården. Tävlingen går ut på att köra flest varv på tre timmar på en bana som går runt och i en grusgrop.

Innan start kändes det ganska bra. Jag hade i och för sig inte hunnit provköra hojen med monterad styrdämpare men bortsett från det så var det mesta på topp.

Le Mans starten gick fint och jag kom iväg ganska bra. Problemen kom dock snabbt efter cirka en kilometer då hojen plötsligt dog. "FI" lampan som indikerar fel på insprutningssystemet blinkade konstant. Inget hände när jag tryckte på startknappen.

Många tankar for genom mitt huvud. Hur ska denna hoj kunna ta mig till målet i Dakar. Jag saknar min förgasare. Husaberg och jag kommer aldrig att bli kompisar på riktigt. Vart är kicken?

Så här så bilden ut från hjälmkameran under en timme och 5 minuter som det tog att rätta till felet.


Ute i skogen hade jag inga verktyg med mig så det var bara att sätta igång att knuffa hojen tillbaka till depån. Väl där så försökte jag starta hojen med min starthjälp som jag kopplade på batteriet. Inget hände när jag tryckte på startknappen. Jag noterade att att kabeln på batteriet eventuellt satt lite löst och drog till skruven lite. Inget hände och hojen startade fortfarande inte utan var helt död.

Nu började jag bli sur på riktigt och rev isär hojen. Tog bort tanken och tittade igenom de flesta kontakter på hojen för att se om det var någon som hade hoppat isär. Jag hittade inget utan började fundera på vad jag skulle säga till karlströms när jag lämnade tillbaka hojen.

När jag plockat ihop hojen igen så kom jag på en sista idé, att lyfta bort pluskabeln helt från batteriet under några minuter för att nollställa all elektronik. Jag satte tillbaka kabeln och hojen startade direkt.

Efter denna övning var jag inte så motiverad att fortsätta eftersom det hade tagit 1:05 att fixa till hojen. Jag rullade i alla fall runt sex varv på banan och hojen gick fint.

Senare fick jag redan på att ganska många hade råkat ut för detta och att det var ett känt fel på Husaberg. Skruven som fäster pluskabeln på batterit är lite för lång. Drar man till den för löst så vibrerar den lös som den gjorde för mig. Drar man för hårt så lossnar själva plusspolen från batterit. På Dakarhojen så kommer jag dock att köra med batterit från KTM 690 och batterihållare från KTM 660 så jag hoppas på att slippa problemet bland sanddynorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar