måndag 10 oktober 2011

Byggdag Dakarhoj

Vi har två funkande reservhojar, check på D. Calle och Smuger tjuvstartade med Rallyhojen medan Jag handlade grejor på KW på vägen ner till Norrpan för att få styr på Dakarhojen.

Listan:
-Byta baktank
-Renovera motor (reserv)
-Orginal luftfilter
-Nytt batteri
-Verktygsväska
-Ny sving
-Bakljusfix
-Ny gasvajer
-Två fläktar
-Oljetryckslarm

David och jag anslöt och vi mekade hela kvällen. Gav upp kl 01 på fredag kväll, men var påt igen lördag morgon och eftermiddagen stod den en provkörd, nymekad, kapad, slipad, elad och ompysslad Dakarhoj, där. Anna lagade mat och jag fixade Dumlepannacotta. Effektivt som fan.

Nedsänkt batterilåda rymmer numera både 18Ah Shorai-batteri och CDI.


Lite kap här och där. Plats behövs för Acrasystem och ny tank, samt bort med sadelfästet fram.


...och luftburken kan ni ju glömma, den ligger upphackad i små flis i en soppanna på händelö nu.


Fragment av en ny tank. Sitter som gjutet.


Klart med filter och sensor i. Här ses också där kylarlocket sitter i mitten av ramen. Satt tidigare på navtornet, men nu har vi fimpat expansionskärl och kör med bättre övertryck vid kylarna istället. Detta gör också bättre styrutslag och lägre vikt.


Tank, fäste och Acra på. Kröken omsvetsad så standard acra passar.


Och nu: Calles stolthet och funktionen jag velat ha på hojen sedan jag började köra: Oljetryckslarm. Öppnar kontakten vid 0,4 bar, dvs en fet röd lampa tänds i nyllet om motorn är på väg att lägga av.


Calle kör fett med hajteck vid provkörning. Här onlajn med oljetryck, fläkttest, och SOE. Oljetrycket har vi labbat lite med och fått upp till tomgång: 0,9 bar, 1/3 gas: 1,7, fullgas, 1,2.


Dakarhoj klar för provtur.


Tack för hjälpen Calle, Rickard och David.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar