söndag 27 november 2011

Tillbaka i landet igen.

Förra helgen var det lastning av hoj och servicebil ner i Le Havre i Frankrike. På det stora hela gick ju allt bra och hojen och servicebilen är på väg över atlanten mot Buenos-aires. Där ska vi hämta ut dom igen den 27/12 inför starten i Dakar den 1/1 2012.

Två missöden råkade vi ut för. Det första var inte så stor men dock lite irriterande. Notera mina nyligen inhandlade Sidi cross-stövlar i handen på Calle i Le Havre.



Detta är en bild från mitt vardagsrum idag.



Man kan ju fråga sig vad stövlarna gör i Sverige. De borde ha varit med på servicebilen på väg över Atlanten. Jag glömde dom i hyrbilen så de hängde på till flygplatsen helt enkelt. Ett par stövlar väger ju inte så mycket så jag får ta med dom på flyget till Buenos-aires.

Lite värre var att vi hade missat att ta med två reservhjul till serviceilen.


När vi visar upp bilen i Buenos-aires så måste den ha två reservhjul så nu måste vi fixa ett hjul till fram till dess. Jag är inte tillräckligt bra på spanska för att ringa en lokal däckfirma och fixa ett hjul så det blir nog att försöka frakta ett hjul från Sverige. Jag har beställt ett hjul som kommer nu på tisdag och då vet jag exakt vad det väger. Jag har gissat på en vikt på 35kg för att kolla lite vad det kostar att frakta ett däck. DHL skulle ha 22 374kr för att frakta det till hotellet. Mitt nästa hopp blir att prata med Iberia vad dom ska ha för att ta med hjulet på flyget. Är det någon annan som har något bra tips så är jag tacksam för förslag. Som ni förstår så är det viktigt att det verkligen står ett hjul på plats när vi kommer fram och att vi inte möts av en lokal snubbe med bortförklaringar.

5 kommentarer:

  1. Har alla övriga svenskar som deltar skeppat iväg sina fordon och prylar? Tänkte ifall det gick att skicka med dem.

    SvaraRadera
  2. Dessvärre så är allt redan på väg över Atlanten. Alla lämnar sina saker i Le Havre samma två dagar som sedan åker det över till Buenos-aires.

    SvaraRadera
  3. Kolla med TNT, när jag valde mellan de bägge för några år sedan var TNT mycket billigare, dock kanske någon dag långsammare så det är ju frågan om när du behöver ha allt på plats.

    SvaraRadera
  4. Går det få tag på nån spanskspråkig som kan deala med däckfirma i Buenos aires? Kanske värt att lägga ut en fråga i tex. Flashback och SOE...

    SvaraRadera
  5. Ett alternativ är ju att kontakta en lokal däckfirma men det känns lite skakigt. Det känns som om risken är överhängande att det inte finns ett däck när man kommer fram. Jag ser framför mig att jag möts av en snubbe som bara pratar spanska och har en ursäkt till varför däcket kommer till honom om tre veckor.

    Jag ska kola med TNT om priset är bättre än hos DHL.

    Det alternativ som jag tror har lägst risk är nog att ta med hjulet på flyget.

    SvaraRadera