onsdag 31 augusti 2011

Servicebil till Dakar

Vi kommer att göra i ordning en Dodge RAM pickup som servicebil i dakar. Sven Ivarssons Bygg sponsrar med servicebilen.



Bilen är en Dogge RAM 1500 5.7 Hemi. Den har en V8 på ca 450hk, fyrhjulsdrift och lågväxel. Vi hoppas att det ska räcka för att ta sig mellan depåerna.

Vi kommer att fixa till ett takräcke och en rörställning på flaket för att få med alla däck och rallylådor. Jag kommer att ha med mig nya däck och mousse för varje dag så det blir 30 däck som ska få plats på bilen utöver alla delar så det kommer att bli lite trångt.

tisdag 30 augusti 2011

Här slutade mitt Dakar 2011

2011 slutade mitt Dakar äventyr med ett motorhaveri på dag 11. Jag stod i 5 timmar och försökte hitta vad som hade gått fel innan jag tvingades att ge upp. Det var en ventillyftare som hade gått sönder så insugsventilen öppnade aldrig.

När jag stod och väntade på helikoptertransport till depån så roade jag mig med att skriva ner GSP koordinaterna för haverit. Som ni ser på kartan så havererade hojen mitt i ingenstans.




söndag 28 augusti 2011

Serviceteam på plats inför Dakar 2012

Det kommer att bli ett kombinerat Svenskt och Australiensiskt team i Dakar denna gång. Jag kommer att jobba tillsammans med Garry Connell i ett team som vi kallar för DakarBerg.

Vi blir tre förare, fem service-killar och två service-bilar. För min del så har jag övertalat Calle Hagenblad att bli min mekaniker på plats under Dakar 2012.


Vi har redan kört två ökenrallyn och ett gäng endurotävlingar tillsammans så vi känner varandra riktigt bra i både med och motgång. Det ska bli riktigt roligt och vår förhoppning är också att rapporteringen hem ska höjas en nivå till från förra året.

tisdag 16 augusti 2011

Avspark för höstens hojträning

I helgen gick avsparken för höstens hojträning. Jag var nere i Växjö och körde Augustistafetten. Tävlingen är en fyra timmar lång lagtävning i enduro. Det fick vara upp till tre deltagare per lag. Själv ställde jag naturligtvis upp i Dakar klassen som innebar att man kör alla sträckor själv :-). Eftersom det var en tävling i "lätt" enduro så tyckte jag det kändes som en bra tillfälle att komma igång med körningen.


Det största problemet under hela dagen fick jag redan innan start. För ett otränat öga ser hojen helt ok ut.


Tittar men lite närmare så ser man att styret håller på att lossna. Problemet löste sig dock ganska snabbt när jag fick låna ett fäste till styret av en hjälte som hade med sig en extra hoj till tävlingen.


Väl ute i spåret så kändes min avsaknad av hojträning ganska tydligt. Spåret var fint och inte ett surhål så långt man kunde se. Jag startade dock i ett ganska lugnt temp och rullade igenom tävlingen utan större problem men något vidare tempo var det inte tal om.



Detta är inte in kamera men här ser ni hur ett varv såg ut.

Axelskadan som jag drog på mig i Dakar ställde inte till några större problem så nu är det bara att börja ladda på riktigt inför Dakar 2012.

Kondition, Teknikträning, Enduro och Cross står på schemat.