söndag 31 januari 2010

Rally detaljerna börjar trilla på plats

Nu börjar hojen ta form på riktigt. Många rallydetaljer sitter nu där dom ska.

För att skapa stabilitet i denna relativt lätta hoj så har jag satt på en Öhlins styrdämpare. Den är en trygghet att ha vid lite högre farter ner i öknen. Zeta handskydd i Titan också på plats. MD roadbookhållare sitter monterad upp och ner. Ja, du läste rätt. I alla rallyn som jag känner till så skriver man roadbooken uppifrån och ner så som man normalt läser en bok. Eftersom alla rallyn gör på samma sätt så är också den motordriva roadbookhållaren designad för att dra roadbooken åt rätt håll. I just Tuareg rallyt så gör man naturligtvis tvärt om. Där läser man nerifrån och upp. För att roadbooken ska dra åt rätt håll så har jag monterat roadbookhållaren upp och ner.


En KTM orginal 13 literstank har jag också fått dit. Enligt reglementet så måste man ta sig 16mil på en tank och 13 liter räcker därför bra. Enligt mina mätningar så drar cykeln mindre än 0,5 liter per på transport och mellan 1-2 liter per mil vid endurokörning.

Jag har också kopplat in fläkten på en knapp på styret. Ett naturligt problem i öknen är att hojen går för varm och därför tappar effekt. Inför riktigt tuffa passager kan jag nu i förebyggande syfte tvinga igång fläkten för att få ner temperaturen på motorn lite.

Den enda rallydetaljen som kvarstår att montera är GPS:en. Ska fundera lite på hur den ska sitta för att det ska bli så bra som möjligt.

torsdag 28 januari 2010

Frukost och middag är fixad

När jag körde Tuareg rallyt 2008 så var det ca 25% av alla deltagare som bröt tävlingen på grund av problem med magen. För att undvika detta så har jag sett till att bli helt självförsörjande på mat.


Det blev ett besök på addnature.com och frystorkad mat från Real turmat. Till frukost blir det frukostblandning och till middag allt från spaghetti bolognese till kyckling gryta. Det kanske låter ganska gott men det smakar nästan samma av allt. För att få ner maten så har jag med mig en burk Grillkrydda.

För att få till en middag så värmer man bara lite vatten och häller i påsen. Rör om och låter den stå i några minuter. Sedan är det bara att avnjuta måltiden.

Eftersom hela landet känns som en smittohärd så har jag tagit Dukoral mot magsjuka orsakad av kolera. Jag kommer också att använda Trevis under rallyt för att håla magen i form. Jag kommer också tvätta händerna med sprit så fort jag få chansen och innan varje måltid. Om olyckan ändå skulle vara framme så finns det Imodium plus i bagaget att ta till om det skulle behövas.

Det känns som jag har gjort det som går för att undvika magproblem men finns det någon som har andra tips så är jag tacksam.

söndag 24 januari 2010

Skidträning och test av hjälmkamera

För att kunna göra riktigt bra filmer från Tuareg rallyt så funderar vi på att införskaffa hjälmkameror. Det skulle vara riktigt kul om vi kunde klippa in lite avsnitt från själva körningen i våra dagliga rapporter från rallyt. För att testa lite hjälmkamera så lånade jag en kamera lagom till dagens skidträning. Jag lånade en äldre kamera av typen ATC2K Action Camera.

När jag titta på resultatet så konstaterade jag att kombinationen av hjälmkamera och skidåkning inte blir så bra. Stakningen gör att bilden flyger upp och ner och det blir heller ingen större fartkänsla om man håller min fart på skidorna. Jag tog därför detta som ett tillfälle att lära mig lite mer av iMovie som jag hade tänkt att använda för mina rallyfilmer. Testade lite ljudfunktioner och teman. Det blev ett tema som gör att filmen ser gammal ut.

Det blev i alla fall två mil på skidor så nu är den totalt träningsmängden inför Vasaloppet uppe i fem mil.





onsdag 20 januari 2010

Mektips #1 Fotpinne

Träningen ligger inte riktigt på den nivå som jag hade önskat och därför har jag idag anmält mig till Mattila Ski Marathon som går den 7:e februari. Jag måste ju ut och testa skidorna lite innan Vasaloppet.

För att öva upp mina kunskaper i videoreportage så knåpade jag ihop en video som beskriver hur man slipper tappa fotpinnen när man kör i lite tuffare terräng.




tisdag 19 januari 2010

Förvandlingen till ökenhoj är påbörjad

En ny KTM levereras alltid strypt och bestyckad på ett sätt som gör att den nästan inte går framåt. Man måste nästan plocka ner den i molekyler för att den ska bli körbar. Nu har jag i alla fall börjat förvandlingen men en hel del pyssel kvarstår.

Jag saknade info om hur nålen skulle sitta så därför kom jag inte längre med dagens övning. Jag ska ringa min hovleverantör Karlstöms motor så ska det nog fixa till sig.

Test av ny GPS

När jag körde Tuareg rallyt 2008 så hade jag en Garmin 60 CSx GPS monterad på styret. Inklusive fäste vägde GPS:en ca 300 gram.
Väl nere på rallyt så blev vi mycket avundsjuka på engelskmännen som hade Garmin Foretrex 201 på sina cyklar. Jag blev så sugen att jag nu har införskaffat mig en till årets Tuareg rally. Foretrex 201 väger endast 78 gram inklusive fäste. Den har dessutom inbyggt batteri vilket gör att man slipper mata den med ström får motorcykeln. Vilket är bra eftersom det är en sak mindre som kan gå fel.

Som jag skrev tidigare så ska jag köra Vasaloppet varje år till dess att jag finns med i resultatlistan i Novemberkåsan. Jag börjar därför få lite ångets över att jag bara har kört tre mil totalt på skidor fram till nu. Att kombinera skidåkning med GPS test kändes därför naturligt. Det blev 5km i skidspåret och GPS:en ser ut att ha fungerat bra. Nu återstår bara att lära sig hur den fungerar så att jag kan navigera rätt nere i öknen.


lördag 16 januari 2010

Provlastning i Norrköping

Till Tuareg rallyt 2010 är vi 13 förare, två bussar, fyra servicesnubbar och ett släp från Sverige. För att säkerställa att allt ska trilla på plats när det är dags att åka i mars så anordnades en provlastning i Norrköping.
Allt såg bra ut och när allt var provlastat och klart blev det middag på Meze bar & kök i Norrköping. Riktigt bra mat och jag tror de flesta rullade ut från restaurangen.

Under rallyt har Calle Hagenblad, Daniel Sawano och jag beslutat oss för att skapa ett team. Tävlingen är individuell men vi tänker köra tillsammans och hjälpa varandra fram i rallyt. Vi tror att detta minskar risken för misstag och gör att vi har större chanser att placera oss högt i resultatlistorna. Vi kallar oss för Team Qued Rider. Qued betyder uttorkad flodfåra på engelsk-tyska.

Under middagen passade jag på att intervjua mina teamkamrater i Team Qued Rider. Som några av er känner till så glömde alltså Calle Hagenblad att skjuta i choken i höstas när han körde Gotland Grand National. Detta fick ju naturligtvis följden att motorcykeln gick dåligt eller inte alls och Calle tappade mycket tid på tävlingen. I filmen nedan så kommer svaret! "Det finns ju alltid en risk med att trycka in choken". Det förklarar ju hans förkärlek till att köra med choken ute.



fredag 15 januari 2010

Motorcykel med fläkt inköpt

Har varit uppe hos min hovleverantör karlströmsmotor och köpt en ny KTM 530 Sixdays -09 till Tuareg rallyt 2010. Eftersom Sixdays versionen har fläkt monterad orginal så tyckte jag det var värt att slå till på Sixdays versionen. Ett av misstagen jag gjorde när jag körde Tuareg rallyt 2008 var att inte ha en monterad fläkt. Detta kostade mig mycket sveda och värk eftersom jag fick gå upp för flera sanddynor bara för att cykeln tappade effekt när den började koka. I år blir det monterad fläkt och dessutom hade jag tänkt att montera en brytare så att jag kan tvinga igång fläkten inför tuffare passager.



Karlström hade ett bra paketpris på cykel och Akrapovic system så då slog jag till på ett system för att få lite mer effekt.

Min förhoppning är att det ska göra susen med lite mer effekt i sanddynorna.

torsdag 14 januari 2010

Välkommen min blogg om vägen till Dakar


Här kommer jag att skriva om vägen till mitt mål att klara av det anrika Dakar rallyt. Det kommer att bli många kommentarer kring träning och förberedelser och en hel del från tävlingar på vägen.

Foto: Tuareg Rallyt 2008

Ett av mina delmål har varit att komma i mål i Novemberkåsan. Dessvärre har mina försök gått åt skogen bokstavligt talat. Första gången jag försökte komma runt var i Uppsala 2006. Då kroknade jag på nattetappen i gott sällskap med många andra. Andra gången testade jag i Trollhättan 2007 och då fick jag maskinhaveri på nattetappen. Tredje gången gillt var i Falun 2009 och då kroknade jag åter igen på nattetappen. Inget vidare resultat men jag satsar på fjärde gången gillt i Gävle.

För att ge mig själv ett straff/träning så ska jag köra Vasaloppet varje år tills jag kommer med i resultatlistan för Novemberkåsan.

Nästa "Träningspass" blir Tuareg rallyt 2010 som går 14-22:e mars i Marocko. Vi blir 13 Svenskar som försöka oss på rallyt. 2008 kom jag på en 15:e plats och årets mål är att komma topp 10. 2008 var det ca 100 deltagare och i år blir det nog drygt 200 så målet är ganska offensivt satt.

Förberedelserna för rallyt är i full gång och en ny KTM 530 Sixdays 2009 är inköpt för ändamålet. Det kommer bilder och beskrivningar på förvandlingen till en fullfjädrad ökenhoj.